Lite lok historia...
Ståltåget i forsmo...
Rälsbuss  Y6 Det här var en mycket vanlig syn överallt i sverige, ändå fram till slutet av 80 talet, då dessa Y6-Y7 byttes ut succesivt mot lite modernare, men definitivt inte tillförlitligare Y1:or, dessa var byggda i Italien av Fiat, och de var alltid något fel på dem.
Läs mer... Läs mer... Läs mer... Läs mer...
Rälsbuss  Y1 Till skillnad från föregångaren Y6 med efterföljare försågs Y1 med konventionella buffertar och skruvkoppel. Tanken var att resgods skulle transporteras genom att en godsvagn kunde kopplas till, vissa av dessa hade trots det en godsavdelning.
Y1
Forsmo bron Bron över ångermanälven var det onekligen lite nervöst att åka över första gången, den är rejält hög och den är gammal, så det var lite pirrigt när man skulle ta sitt 2200 ton tunga tåg över, och bron var dessutom längst ner i en lång nedförsbacke, väl vid bron fick det inte gå fortare än 30km, detta p.g.a tyngden och de vibrationer som tåget genererade.
Stålet passerar Forsmo bron strax innan Långsele Läs mer... Läs mer... Läs mer... Läs mer...
Lok T42 Det här loket hann jag faktiskt köra vid några tillfällen, innan det gick till skrot, eller vad som nu hände med det, jag hade “turen” att få ta det till Kalix i ett godståg och enda fördelen var att man hade biträde med sig på turerna, då säkerheten krävde att det fanns ögon på andra sidan, föraren hade ju ingen uppsikt där. Motorljudet, ja det var “uppfriskande” kan man säga, ungefär samma som på Tb loket.
T 42 T 42 T 42 T 42 Läs mer... Läs mer... Läs mer... Läs mer...
Lokförare vid SJ
© Copyright maweric.se 2008-2015 
Y6